Onderzoek naar goede content: wat je vooral niet moet doen

Onderzoek naar goede content: wat je vooral niet moet doen

website tekst content

Veel eigenaars van websites en webmasters houden zich dagelijks bezig met de vraag hoe ze hun website zo goed mogelijk kunnen optimaliseren. In het artikel Handige tips voor de juiste content op jouw website vertellen wij je over de nieuwste ontwikkeling in de wereld van het webdesign: personalisatie van je content. De gebruikersbehoefte staat voorop bij het bouwen van je site. Design en lay-out komen pas later. In dit artikel richten we ons vooral op wat je juist niet moet doen, als je wilt dat je website een mooi aantal potentiële klanten trekt. En dat vooral ook blijft doen in de toekomst.

Een websitetekst vs. een tekst op papier: een wereld van verschil

Het is natuurlijk heel verleidelijk om teksten te gebruiken die je al eens geschreven hebt. Die tekst voor die ene folder, die vat de essentie van je bedrijf zo goed samen. Natuurlijk staat er nuttige en bruikbare informatie in teksten die je al eens voor je bedrijf hebt gebruikt. Die hadden immers ook tot doel om je doelgroep uit te leggen waar jij voor staat en wat je hen te bieden hebt. Het is echter heel erg van belang om onderscheid te maken tussen een webtekst en tekst op papier. Een tekst op een website moet ‘scanbaar‘ zijn. Dit houdt in dat je het globaal moet kunnen lezen en dan alsnog de essentie ervan kunt meepakken. Plaats dus geen droge lappen tekst op je website, die regelrecht uit het zoveelste jaarverslag komen. Dat is misschien wel relevante informatie voor je bedrijf, maar is het ook zo interessant voor je klanten? Zitten zij daarop te wachten? Of lezen ze liever in enkele regels wat jouw bedrijf inhoudt en waarvoor ze bij jou terecht kunnen?

Als je dan tóch gebruik wilt maken van bestaande teksten, zorg dan dat je ze op zijn minst herschrijft. Herschrijf ze vanuit het oogpunt dat je jouw klant ermee moet zien te overtuigen. Maak ze aantrekkelijk en behapbaar. Dit kun je doen door middel van pakkende titels en subtitels, voldoende witregels om te voorkomen dat men het idee krijgt een boekwerk te zitten lezen, en geen eindeloze opsommingen maar het gebruik van bullets (die puntjes waarmee je kort een aantal dingen kunt opsommen).

Voorkom taalfouten te allen tijde

Dit lijkt me een voor de hand liggende. Maar toch is het niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Soms ben je al zo lang bezig met schrijven dat je sommige fouten over het hoofd gaat zien. Je zit zo diep in de stof dat je het gewoon niet meer ziet. Dat is best goed mogelijk. Laat je teksten daarom altijd eerst even aan een tweede persoon lezen, voor je ze online plaatst. Dat kan je een hoop commentaar besparen.

Steek wat tijd en energie in goede Search Engine Optimization

Geloof me: het is de moeite waard. Sommige mensen hebben een website met een hoop content waar ze oprecht hun best op hebben gedaan, en alsnog merken ze vervolgens dat ze niet erg hoog scoren in zoekmachines als Google. De reden hiervoor is dan waarschijnlijk dat ze wel genoeg content hebben, maar niet de juiste zoekwoorden in de teksten hebben verwerkt. Bedenk je eerst op welke woorden jouw potentiële klanten gaan zoeken als ze iets nodig hebben (jouw product dus) en verwerk deze woorden of woordcombinaties vervolgens een aanzienlijk aantal keren in de teksten van je website. Niet in iedere regel, want dan wordt het eerder een overdaad en neemt de klant je niet serieus.