Maak handig gebruik van trends online communicatie 2015

Maak handig gebruik van trends online communicatie 2015

edit-Shot-2014-12-29-at-6.41.49-PM

Tegenwoordig is er bijna geen bedrijf meer te bedenken dat (nog) geen gebruik maakt van social media en andere online communicatiemiddelen om de doelgroep te kunnen bereiken. Wat zijn eigenlijk de trends als het gaat om online communicatie in 2015? Wat zijn de do’s and don’ts als het gaat om online marketing en het gebruik van social media bij het profileren van je bedrijf, product of merk? Schrijven en Vertalen zet een aantal trends online communicatie 2015 voor je op een rijtje.

Effectieve content marketing: kwaliteit boven alles

Volgens Frankwatching gaat het in 2015 met name om kwaliteit, en niet zozeer om kwantiteit. In 2015 gaan we ons dus nog meer richten op content marketing, ofwel het delen van relevante informatie via de juiste kanalen met de juiste doelgroep. Als gevolg hiervan zullen bedrijven hun marketingbudget aanpassen, waardoor er dus meer ruimte beschikbaar komt voor de ontwikkeling van efficiënte content.

Relevante informatie boven snelle reactie

Vanwege de snelheid waarmee men via social media kanalen communiceren, werd het ineens heel belangrijk om als bedrijf zijnde snel te kunnen reageren. Stuurde een (potentiële) klant een vraag via Facebook en werd daar niet binnen een werkdag op geantwoord, dan was dat voor de klant al genoeg reden om niet bij dat bedrijf te kopen. Dit actie-reactie-proces werd alleen nog maar verder versneld: Na een tijdje was het al not done als een bedrijf binnen twee uur nog niet gereageerd had. Veel bedrijven zetten er speciaal een werknemer op om ervoor te zorgen dat alle vragen en reacties die binnenkwamen via social media kanalen, binnen korte tijd konden worden beantwoord. Met andere woorden: bedrijven moesten zich aanpassen aan de snelheid van de nieuwe media. Inmiddels zijn veel bedrijven eraan gewend, maar een nieuwe trend doet zich alweer voor: het gaat er in 2015 niet langer om dat je snel een reactie klaar hebt, maar dat je kunt komen met relevante informatie, die je op het juiste moment met klanten kunt delen.

Het visuele web neemt het over

Wat staat er nog meer centraal als het gaat om trends online communicatie 2015? Het gebruik van video’s en afbeeldingen als online communicatiemiddelen. Steeds meer bedrijven posten blogs en vlogs (weblogs in de vorm van een video in plaats van een artikel) om hun product te promoten of te lanceren. De nadruk ligt in 2015 dus op visuele marketing: het visuele web neemt het over van het informatieweb. Facebook is niet langer leidend: vooral media en apps waarbij het mogelijk is om afbeeldingen en video’s te delen en waarbij dit ook de main goal van het medium of de app is, nemen de leiding nu over. Facebook heeft destijds de toon gezet, maar is inmiddels ingehaald door apps als Instagram.

JSH&A Communications heeft de trends online communicatie 2015 weergegeven in deze mooie infographic.

Schrijven en Vertalen en online communicatie

Schrijven en Vertalen weet handig in te spelen op deze online communicatie trends 2015. Wij schrijven onze website teksten SEO-gericht en op zo’n manier dat deze makkelijk zijn te verweven in een social media-post.