Lage ranking in Google door technische problemen?

Lage ranking in Google door technische problemen?

google zoekmachine technisch

Wanneer je website nog niet zo hoog scoort in Google, kan dit meerdere oorzaken hebben. Zoals wij al in eerdere artikelen beschreven, kun je met behulp van SEO, ofwel Search Engine Optimization, en een beetje geduld een heel eind komen. Lastiger wordt het echter, als de ranking van je website wordt tegengegaan door technische problemen op je site. Met behulp van een aantal handige tips los je deze problemen zó op.

Voorkomen is beter dan genezen

De titel zegt het al: eigenlijk is het beter wanneer je erin slaagt om de kans op een probleem te ontdekken en weet te voorkomen dat het ook daadwerkelijk tot een probleem komt. Wanneer je een technisch probleem ontdekt dat aan de buitenkant niet zichtbaar is voor bezoekers, dan is er in feite nog niets aan de hand. Gaat dit probleem ervoor zorgen dat de ranking in zoekmachines als Google eronder gaat leiden, dan is er iets mis. Een handige tool waar je gebruik van kunt maken, is WebSite Auditor. Hiermee kun je je website eens in de zoveel tijd scannen op technische issues. Zo ben je er altijd op tijd bij en voorkom je grote ellende met gevolgen voor je ranking in Google. Wij raden je aan om een zogenaamd zes-stappenplan te volgen, ter voorkoming van grote problemen.

Het zes-stappenplan met WebSite Auditor

Met het hierboven reeds genoemde WebSite Auditor kun je heel eenvoudig scans uitvoeren op je website. De tool ontdekt vroegtijdig technische problemen en helpt je om deze op te lossen. Wanneer je de volgende zes stappen uitvoert, zul je merken dat je technische problemen altijd een stapje voor bent.

Stap 1. Voer een scan uit met behulp van WebSite Auditor.

Stap 2. Het kan zijn dat bepaalde pagina’s met content worden geblockt door technische problemen, waardoor ze niet zichtbaar zijn in Google. Met behulp van WebSite Auditor kun je achterhalen welke pagina’s worden geblockt. Ga hiervoor naar ‘Pages restricted from indexing’. Om te controleren of er sprake is van verouderde cache-data, of juist het ontbreken van cache-data, ga dan naar de Website-tab. Als je in dit overzicht (waar een onderscheid wordt gemaakt tussen Google, Bing en Yahoo-zoekmachine) verouderde cache-data ziet staan of pagina’s waarbij cache-data ontbreekt, dan raden we je aan deze pagina’s nader te analyseren.

Stap 3. Zogenaamde redirects zijn erg belangrijk voor je website en SEO. Om te controleren of er uitsluitend kloppende redirects op je website zijn, ga dan naar de Redirects-tab in Site Audit. Zoek hier naar 302-redirects (tijdelijke redirects) of pagina’s met meta refresh (vaak gebruikt door spammers om bezoekers door te sturen naar ongerelateerde contentpagina’s).

Stap 4. Controleer of de paginacodes kloppen. Dat wil zeggen: of er geen fouten in staan en of ze niet te lang zijn. Ga hiervoor naar de tab Encoding and Technical Errors in WebSite Auditor. Controleer hier ook meteen even of je website mobielvriendelijk is, ofwel responsive. Dit houdt in dat je website op allerlei verschillende devices goed zichtbaar moet zijn en dat er dus geen tekst wegvalt of onleesbaar wordt wanneer je de website op je smartphone opent.

Stap 5. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van uitsluitend duidelijke links. Op basis van de link moet een gebruiker kunnen opmaken waar de pagina over gaat. In de tab Links in WebSite Audit kun je controleren of er kapotte links in je website zitten.

Stap 6. Optimaliseer je paginatitels en meta-informatie. Een relevante titel en meta-beschrijving dragen namelijk bij aan je ranking in zoekmachines. Het is dus zeker de moeite waard om hier wat aandacht aan te besteden.