Het gebruik van nep-users als toekomstig SEO?

Het gebruik van nep-users als toekomstig SEO?

website SEO

Als bedrijf of zelfstandig ondernemer ontkom je er tegenwoordig niet meer om een website te gebruiken als een soort visitekaartje van je bedrijf. Hierop presenteer je je producten en/of diensten, geef je meer informatie over kosten e.d. en maak je het gemakkelijk voor bezoekers om contact met je op te nemen. Als je een website hebt, dan wil je natuurlijk ook graag gevonden worden in zoekmachines als Google. Als je een cateringbedrijf hebt en mensen zijn via Google op zoek naar een cateringbedrijf voor hun feestje of bruiloft, dan wil jij natuurlijk dat jij bovenaan de pagina met zoekresultaten verschijnt. En met jou nog vele andere concurrenten. Google bepaalt grotendeels de volgorde waarin websites in resultaten verschijnen, maar jij kunt er zelf ook het een en ander aan doen om je positie te verhogen.

Welke factoren zijn van invloed op SEO van je website?

In het Schrijven en Vertalen Magazine besteden we veel aandacht aan het belang van SEO en content marketing. Wij hechten er veel waarde aan dat al onze artikelen zijn afgestemd op de laatste SEO-criteria. Hoewel Google de positie van je website grotendeels bepaald, kun je zelf ook bijdragen aan de verhoging van je positie. Door middel van het gebruik van keywords kun je bevorderen dat de content van je website bijdraagt aan je positie in Google zoekresultaten. Meta-informatie bij elk artikel en interne links naar al je pagina’s en je sitemaps zijn ook nodig om ervoor te zorgen dat je website hoger komt te staan in zoekmachines.

Wat voor effect hebben nep-users op de SEO van je website?

Wanneer iemand je website bezoekt, wordt dat geregistreerd door Google. Als jouw website door honderden mensen per dag wordt bezocht, dan krijgt Google een positief signaal van jouw website. Vervolgens zal jouw website hoger komen te staan in Google zoekresultaten. Maar wat gebeurt er wanneer iemand op de link van je website klikt en vervolgens direct op de terugknop klikt in de browser? Deze persoon heeft jouw website feitelijk gezien wel bezocht, dus er wordt een signaal doorgestuurd naar Google. Echter heeft hij je website niet echt bekeken of er iets mee gedaan. Op deze manier kunnen zogenaamde nep-gebruikers valse signalen afgeven aan Google om zo de positie van een website in de zoekresultaten te bevorderen. Dit is natuurlijk fraude, maar het gebeurt wel om er zo voor te zorgen dat je website hoger komt te staan.

Wat doen we hiertegen?

Het is lastig om te voorkomen dat de nep-users een groot aantal keer op jouw link klikken om vervolgens direct terug te gaan naar de beginpagina in de browser. Wel kun je er als webmaster alles aan doen om ervoor te zorgen dat jouw website relevante informatie heeft staan op de homepage. Een eerste indruk zegt erg veel en dus moet het eerste beeld dat een bezoeker van jouw website en dus jouw bedrijf krijgt, meteen een goed beeld zijn. Hierbij is het van belang om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen van je doelgroep. Alleen op deze manier kun je je klanten aan je binden.