Handige tips voor de juiste content op jouw website!

Handige tips voor de juiste content op jouw website!

computer smartphone internet

Je bent een jonge ondernemer, of misschien al wel een aardig goed groeiend bedrijfje. Je website is in de lucht, visitekaartjes zijn gedrukt.. je bent er helemaal klaar voor! Nu is het nog de kunst om gevonden te worden door de juiste mensen: jouw potentiële klanten, jouw doelgroep. Maar hoe vind je deze mensen? Je hebt wellicht al een aardig netwerk opgebouwd door middel van ervaring, vorige banen, stages, vrienden, familie etc. Maar dat is waarschijnlijk niet genoeg. Je wilt meer!

Je website is je visitekaartje

Hoe ga je ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt door de juiste mensen? Dan ga je naar een plek waar je veel mensen tegelijk kunt bereiken. En waar is dat? Precies, het internet. Hoe kun je die mensen goed bereiken? Op meerdere manieren natuurlijk, maar het handigst – en het makkelijkst – is om te beginnen bij je website. Zie je website als jouw visitekaartje: het is veelal de eerste indruk die mensen van jou en jouw bedrijfje krijgen. Je wilt natuurlijk graag dat die eerste indruk meteen een schot in de roos is. Je wilt ze met één oogopslag overtuigen. Dat doe je door een goed verzorgde uitstraling, aansprekende beelden, overzichtelijkheid en vooral… heldere teksten. Mensen houden van mooie plaatjes, maar als het erop aan komt, dan gaat het hen toch om de inhoud. De content van jouw website. Die moet goed zijn: duidelijke taal, recht voor zijn raap en kort maar krachtig. Daar moet je je op richten!

Gebruikersbehoefte vóór techniek

Zoals Barbara van Seters, projectmanager van Occhio, mooi verwoordt: “Content bepaalt het design.” En dat is echt zo. Bij het produceren van content voor je website staat er volgens Barbara één vraag centraal: Welke informatie wil je op welk device laten zien en met welk resultaat? Het is tegenwoordig steeds meer van belang dat je de inhoud van je website personaliseert. Dit is een gevolg van het grote aanbod van websites en online informatie. Bijna iedereen maakt dagelijks gebruik van internet en is dus ook in staat om er informatie aan toe te voegen en producten en/of diensten aan te bieden. Bedenk je telkens of dit is wat jouw klant graag wil zien. Heb je het vermoeden dat de klant dit stuk tekst overbodig vindt, of net iets te lang? Dan is dat een teken dat je het aan moet passen. Je website moet er immers voor zorgen dat jouw potentiële klant erop blijft hangen, en er ook weer opnieuw een bezoek aan brengt. Je wilt onthouden worden en er bovenuit springen! Dit is een belangrijke verandering die zich nog niet heel lang gedaan in de wereld van het webdesign heeft voorgedaan: de gebruikersbehoefte gaat voor de technische aspecten van de website.

Pak deze handige tips nog even mee…

Nog enkele nuttige tips van Barbara voor het effectief produceren van content voor je website: Begin zo vroeg mogelijk met het schrijven van webteksten. Zodra je website online is, kan de klant er gebruik van maken. Je moet dus vanaf het begin complete informatie kunnen aanbieden. Optimaliseer verschillende designs voor de verschillende devices waar je klant gebruik van maakt: computer, laptop, tablet en smartphone. Zoek niet eerst naar een template of thema, zoals je misschien geneigd bent om te doen, maar bepaal eerst je content en stel daarna vast welk thema hier het beste op aansluit.