Wordt vrienden met Google’s Panda Algoritme

Wordt vrienden met Google’s Panda Algoritme

google seo website

Maak kennis met Google’s Panda Algoritme: één van de vele algoritmes van Google die ervoor moeten zorgen dat websites op een eerlijke manier een hoge ranking kunnen verdienen in de zoekmachine. Met andere woorden: Panda Algoritme filtert de websites eruit die zorgen voor valse traffic. Maar, wat wordt er verstaan onder valse traffic en wat kan je er als eigenaar van een website tegen doen om te voorkomen dat je een slachtoffer wordt van het Panda Algoritme? Schrijven en Vertalen Magazine heeft zich erin verdiept en vertelt het je graag in dit artikel.

 

Google als de grote controleur van de zoekresultaten

Google heeft als doel om internet zo ‘schoon’ mogelijk te houden. Op zich een prima doel, toch? Niets mis mee. Het is de bedoeling dat websites die valse inhoud als content hebben, door Google worden tegengehouden om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Dit doet Google met behulp van een aantal verschillende algoritmes, die je het beste kunt zien als zoekfilters. Er wordt een bepaald filter op de zoekresultaten gezet die de vervolgens de websites eruit filtert die, bijvoorbeeld, niet op een eerlijke manier aan een groot aantal bezoekers zijn gekomen. Of zij hebben een groot aantal valse backlinks op hun pagina’s staan, wat ook SEO bevordert maar natuurlijk niet eerlijk is. Google kijkt hier dwars doorheen, met behulp van zijn algoritmes zoals Panda.

 

Wat doet die Panda precies met onze websites?

Wat Panda doet, is als volgt uit te leggen. Het Panda algoritme kijkt of een website valide is of niet. Valide komt het dichtst bij betrouwbaar. Hoe doet Panda dit? Hij doet een onderzoek onder een groep mensen met behulp van een zeer uitgebreide vragenlijst. De vragen die dan gesteld worden, variëren van ‘Zou u uw creditcardgegevens achterlaten op deze site?’ tot ‘Vertrouwt u uw telefoonnummer toe aan deze site?’ etc. Zulke antwoorden zeggen een hoop over de validiteit van een website. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat je je gegevens op een site als Bol.com wel zou durven invullen, maar de eerste de beste webshop zonder keurmerk vertrouw je ze iets minder snel toe. Maar, wat als jouw website door Google Panda uit de resultaten is gefilterd – ook wel ‘gePandafied’ genoemd? Dan betekent het helaas: einde verhaal. Het gezegde bij Panda luidt: eens uit Google geschopt, voor altijd uit Google verwijderd. Het loont dus zeker de moeite om je best te doen geen slachtoffer te worden van dit genadeloze algoritme.

 

Hoe te ontkomen aan de genadeloze Panda?

Er is een aantal dingen dat je kunt doen om te voorkomen dat Panda jouw website uit de resultaten gaat filteren. Zorg ervoor dat je je website volledig richt op jouw doelgroep. Gooi hem dus niet vol met overmatig veel advertenties, verkooppraatjes en links, maar geef je gebruikers wat ze willen: content die ertoe doet. Grote afbeeldingen die ervoor zorgen dat je website een uur aan het laden is voordat hij in zijn geheel te zien is en normaal functioneert, zijn ook volledig uit de mode. Keep it simple. Als dat je lukt, zijn je klanten blij, en is onze Panda ook blij.