Ga contentmanagen: een andere manier van denken

Ga contentmanagen: een andere manier van denken

social media smartphone

De kans is zeer klein dat je het woord nog nooit gehoord hebt: contentmanagement. Mooi woord, denk je misschien, maar wat is het nou eigenlijk? In het kort komt het erop neer dat je ervoor zorgt dat de teksten op jouw website zo goed mogelijk aansluiten op de wens van jouw doelgroep. Geen ellenlange, uit een brochure gekopieerde tekst, maar een korte en heldere opsomming van je diensten. Less is more, geldt in dit geval. Voor het produceren van efficiënte content is een andere manier van denken vereist. Ja, zó ver gaat het zelfs. Wij leggen je uit hoe het werkt.

Contentmanagement als onderdeel van je marketingplan

Inmiddels hebben veel bedrijven de stap gemaakt: hun diensten worden niet alleen weergegeven in een brochure of folder, maar ook op een mooie website. Je kunt er in deze tijd ook bijna niet meer omheen. De website is zo’n beetje je visitekaartje geworden. Het allerbelangrijkste van de content op je website is, dat het gevonden moet worden. Goede content betekent bezoekers op je website, wat leidt tot klanten voor je bedrijf. En dat is nou precies wat we willen! De allereerste tip: zorgt dat contentmanagement een onderdeel wordt van je marketingplan. Neem het erin op en blijf het goed bijhouden. Content moet namelijk continu worden geüpdatet en het moet regelmatig worden geoptimaliseerd om je gestelde doelen te behalen. Het is dus geen kwestie van even een kwartiertje op vrijdagmiddag!

Zorg dat je content gedeeld wordt!

Hoe kun je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen (uit je doelgroep) jouw content vinden? Juist, door ervoor te zorgen dat ze het delen. Met mensen in hun netwerk, waarvan zij denken dat ze het ook interessant vinden. Maak de drempel om je content te delen zodanig laag dat mensen het sneller gaan doen. De welbekende ‘share’-button mag dan ook echt niet ontbreken op je website. Vaak zie je ergens in het klein een Share op Facebook- of Twitter-icoontje, maar maak deze gerust heel groot! Zorg dat mensen er niet omheen kunnen en dat de verleiding groot wordt. Wat hier ook bij helpt, is ervoor zorgen dat je artikel of blog niet al te lang is. Als de ‘share’-button pas onderaan een lang artikel te zien is, wordt de kans dat men het bericht gaat delen, wel meteen een stuk kleiner. Helemaal handig: zet de button sowieso altijd bovenaan of direct naast je artikel. Zorg dat het opvalt!

De snelheid van social media

Sommige mensen hebben moeite om het bij te houden. En dat is best begrijpelijk. Wanneer een bericht geplaatst wordt, kunnen er binnen enkele seconden al reacties verschijnen. Reacties van ongeduldige mensen, die het liefst diezelfde minuut nog een reactie van jou verwachten. En dan ook nog eens een nuttig, relevant antwoord, waar ze iets mee kunnen. Wees je er dus goed van bewust dat het niet ophoudt bij het plaatsen van een bericht: je moet stand-by blijven om jouw bezoekers van goede repliek te kunnen dienen. Door social media wordt jouw bedrijf een 24-uur-service. Dit schrikt je misschien een beetje af, maar dit heeft ook tot gevolg dat het tot veel meer klanten en naamsbekendheid kan leiden. De moeite waard, dus!